Tuesday 10 January 2012

PENGALAMAN BERSALIN KALI KE 2

Assalamualaikum..pagi2 ni rs nk menulis le pulak,tp tcari2 entry apa y nk aku kongsikan..haa sesuatu yg indah bla dikenangkn wlaupun sakit bla merasakan..ceewah..em,ni kra baru lagi,sebab kisah aku ni lbh kurang enam bulan yg lalu..iaitu pengalaman melahirkan ank y ke2..sama seperti pglaman mgdung y lalu,aku tdk mglami alahan,cuma adlah morning sickness pd awal mgandung.Mengandung kali ini membuatkan aku tertanya2 macamana sakit y dinamakn kontraksi secara normal.Dulu aku diinduce,2minggu awl dari trikh jgkaan..tpi y ni membuatkan aku semakin bdbar2.Tkut nk bdpan dgn pprangan d dwan bersalin nti.
Hari dmi hari blalu maka tibalah pada sehari sblum tarikh jangkaan iaitu pd jam lbh kurang mghampiri pkul 10mlm.Korang ingt x crita ana lulu,time ni le..ms tu aku amk air sbyg,nk sbyg le hjtnya..tiba2 time aku nk angkt tkbr,rs cm sstu je..jd aku bhti slt tgk ada sdkit darah.Bla aku bgtau kt hsbd,dia trus suruh aku bsiap2 kitaorg terus ke hospital.
Msa kt dlm kereta,aku mula dpt mrasakan ada kelainan.Rasa memulas tpi tidaklah 'sesakit' mana.. Sampai je kt hospital aku dpriksa,misi yg check aku tu bgitau jalan dah terbuka 5cm.Waa,kra cptla time ank slung dlu 2 cm aku dah xblh bgrak.Aku dbiarkan seketika kmdian misi mgulangi pmrksaan,jalan dah tbuka mjdi 7cm.Misi tu ckp nk mmchkn air ketuban.Time ni mmg sakit sgt,trus aku dbwa ke dewan bersalin..dlm kpala aku y ktakutan ni tbyg lah pglman y sblum ni...time ni le jgk suamiku dpgl utk bsama2ku..Dek kerana siang tadi aku xmkan maka aku xd tenaga nk meneran,jd misi tpksa lakukan episotomy..gr..gr..marah btul misi tu kt aku,tp aku fahamlah sbb dia takut blaku kes kmtian ank jika tlalu lma mgmbl msa utk 'push' sbb baby blh lemas ms tu..akhirnya kluarlah baby y kunamakan tuan mohammad rayyan..nama pintu syurga bg org2 y bpuasa. Kelahiran rayyan jath btl2 pd trkh jgkaanya.Maha besar Allah ats kurniaanya. Hpefully dia dpt mjadi ank y bbakti pd kedua org tua,bjaya ddunia dan akhrat.amin..
Pd korang y nk bsalin aku ada ayt yg nk dkongsikan.Ni ayt y diambil dr surah hud,ayt 41.Blh dbca ktka ingn mlahirkn atau ktk tcekik tulang:-
Bismillahimajreha,wamursaaha.innarobbilaghofurrurohim..

6 comments:

  1. weee
    sonoknye bace pengalaman seorng ibu ni
    mcm mana la keadaan mak sy yg lahir kan sy
    wwuwuwuwu

    ReplyDelete
    Replies
    1. mksh sbb sudi jguk blog akak y xsbrp ni..tula dulu tfkr mcmana mak akak y lhrkan 12org ank.then bl dh jd mak ni rasa lbh mhgai mak.

      Delete
  2. Wahhh... tertarik baca pengalaman akak bersalin normal.. Nama anak pun comel.. mesti secomel babynya..

    Salam kenal~

    ReplyDelete
    Replies
    1. mksh..tula nk upload gmbr xdpt.lam fb dpt plak..pepun tq,mg ukwh bpjgn..

      Delete
  3. salam kakak, terima kasih sangat tau follow blog Azza, azza hargai sangat sangat. Azza pun dah follow blog akak. Azza baca coretan ni azza takut pulak nak bersalin hehhe.. teruknya saya. Dapat pahala sebenarnya kan.

    nyway nanti akak buatlah popup komen ye, akak buat embeded komen susah sikit le kami nak komen. Well, blog akak jujur dan iklas, seronok baca..

    ReplyDelete
  4. tq3...sukany ati bl bka ad fllwer bru.ki3.org lain brtus2,mlh ad y bribu2..akak ni y ke6 pn rs gmbra xtkata.em..mgandung,mlahirkan mlh myusukn ank phala tetap ad..btuah kn kta sbgai wnita..:-)

    ReplyDelete